Ezúttal a gyűjteményünk egy izgalmas tárgycsoportját állítottuk a fókuszba. Olyasmit, ami üzenetet közvetít, turisztikai ajánlatot tesz, esztétikai igényt elégít ki, reklámoz és reprezentál. Milyen képeslap érkezik saját múltunkból? Milyen az, amit ma küldhetnénk? Mivel a múlt mellett a jövőre is fókuszálunk, a kiemelt helyen látható üdvözlőlapunkat a mesterséges intelligencia tervezte. A feladó a Röszkei Paprika Múzeum, a címzettek a blog olvasói. Az üzenetet lásd lent!
A képeslap története
Mivel feltételezi az írás-olvasás általános képességét és a postaszolgálat megbízható működését, érthető, hogy a képeslapküldés gyakorlata nem tekint vissza hosszú múltra. A képes levelezőlapok szenvedélyes gyűjtőinek és kutatóinak körében számtalan vita szól arról, hogy ki is büszkélkedhet az első üzenet postára adásával.
A Monarchia területén az 1870-es évektől bukkantak fel az első képeslapok, a magyar lapkiadásnak pedig az 1896-os millennium adott igazi lökést. Igaz, általános elterjedésről a két világháború közti időszakig még nem beszélhetünk, technikai szinten ekkorra zárkózott fel a magyar nyomdaipar.
A képeslap elsődleges funkciója az üzenetközvetítés volt, felülete azonban számos más módon is hasznosult. Ahogy egyre általánosabbá vált, úgy nőtt – ahogy mai szóval mondanánk – az elérések lehetősége, úgy ismerték fel sokan a benne rejlő hirdetési lehetőségeket.
A szegedi városmarketing is igyekezett kiaknázni a képes levelezőlapok hátlapját. Az 1930-as évekből ránk maradt lapokon ott virít a város legfőbb terméke, kiviteli cikke és egyben védjegye: A paprika.
Üdvözlet Röszkéről!
Azzal, hogy a régi szegediek a lapok fő motívumává tették a paprikát (hiszen a város hídja vagy múzeuma jóval kisebb hangsúlyt kapott), elköteleződésüket és büszkeségüket is kifejezték. A pirosló fűszer lett a Tisza parti város elsődleges asszociációja, fő hívószava vagy – ahogy Bálint Sándor mondaná – vére.
Napjainkban mintha már nem lenne annyira magától értetődő ez a kapcsolat, a szegedi paprika már nem a város fő turisztikai vonzereje, nem a tudatosan tervezett arculat része.
Hogy a hiányt egy kicsit pótoljuk, elgondolkodtunk, mi milyen lapot küldenénk Röszkéről. Hiszen az AI-generált anyag mellett olyan képeslap kell, ami összegzi, kik vagyunk, ami látogatási célokat mutat, ami jelzi, mire vagyunk büszkék.
Az alábbi képsorok mellett döntöttünk, ahol természetesen a paprika a főszereplő: Mint termény, ahol végtelen halmait az utóérlelés során süti az őszi napfény.
Mint kutatások tárgya és megőrzésre méltó örökség Molnár Anita A szögedi paprika című könyvében és a Röszkei Paprika Múzeumban.
Mint események, közösségi együttlétek alapja az immár hagyománnyá vált Röszkei Rózsapaprika Napon.
Üdvözlet Röszkéről! Reméljük, mielőbb találkozunk!
Még több részlet A szögedi paprika című könyvben!
Szívesen megtudnád, milyen történetek állnak a minőségi termékek mögött? A fűszerpaprika fogyasztása során az őrlemény múltját is megízlelnéd? Webáruházunk kínálata nem létezhetne a Molnár Anita könyvében vázolt folyamatok nélkül. A szögedi paprika című kötetben kontinenseken átívelő kereskedelemről, szántóföldi munkáról, malomipari fejlesztésekről, Szeged múltjáról és a magyar paprika jövőjéről esik szó.
Megújult a Paprikamolnár webáruháza. Több termék, szebb csomagolások, könnyebb kereshetőség: www.paprikawebaruhaz.hu
Tetszett a cikk? Ha szeretne még paprikás és fűszeres témában, heti rendszerességgel cikket olvasni, hírt kapni az ÚJ paprika elkészültéről, iratkozzon fel hírlevelünkre. Feliratkozás után letöltheti Fűszerpaprika Kisokosunkat.