Paprikamarketing? Igen, mindjárt megmagyarázzuk. 🙂 Napjainkban a marketing, a brand és a PR fogalmai az élet szinte minden területén jelentőséget nyertek. Különösön fontossá válnak kereskedelmi ügyekben vagy a vendéglátás és egyéb szolgáltatások terén. Bűvös hatásuk alól természetesen mi sem függetleníthetjük magunkat. A szegedi paprikatermelők példáit követve most csokorba gyűjtjük a mindenkori paprikahirdetés kulcsszavait!
A cikk témája mégsem afféle „önreklám” lesz, szigorúan történeti alapokon fogjuk vizsgálni a PaprikaMolnár Fűszerpaprika Malom és Múzeum gyűjteményének egyik tárgycsoportját. Egészen szép kollekcióval rendelkezünk ugyanis pléh paprikásdobozokból, melyeket nagyrészt az 1930-as, ’40-es években gyártottak. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum a digitális múzeumi adatbázisban részletesen be is mutatott egy ilyen tárgyat. Természetesen a látogatókat (és esetleges vevőket) főleg élőben várjuk. A doboz megcsodálható, a tartalma megkóstolható! 🙂
Már maga a díszdoboz ötlete is olyasmi, amit előszeretettel alkalmazunk magunk is. Saját díszdobozos őrleményünket egy archív fénykép ékesíti.
Paprikásdobozok és paprikamarketing
Lássuk közelebbről a birtokunkban lévő dobozokat! Több darabon is megjelennek konkrét, jól kivehető nevek, márpedig a gyártó vagy forgalmazó hangsúlyozása sosem lehet elég fontos. Felismerhetjük például a Szeredai-féle fűszerpaprikát, de találkozhatunk Csonka Gergely őrleményével (pontosabban a dobozával) és Szécsi-termékkel is.
Mindannyian tudták, hogy igenis, a jó bornak is kell cégér, ezért – kihasználva a lemez felületét – próbáltak vásárlásra ösztönözni és további vásárlásokat biztosítani.
A fenti őrlemény csomagolása például büszkén hirdeti, hogy legjobb a Szécsi-féle szegedi édes nemes paprika, tehát a termőterületről is értesülhettünk. A kép viszont viszonylag kevés vizuális eszközt vet be, csak néhány paprikatermést látunk a háttérben.
Jóval kidolgozottabb Csonka Gergely termékének megjelenése. Már a legfelső sorban azt olvashatjuk, hogy a fűszer világhírű, majd azt, hogy alapanyaga Szegeden termett, ráadásul törvényileg védve van. Az impozáns betűkkel szedett Csonka Gergely pedig úgy jelenik meg, mint paprika nagy termelője. A kompozíciót az a népviseletes menyecske koronázza meg, aki egy paprikamező közepén áll, és láthatóan nagyon elégedett, mert egy csokor Csonka Gergely-féle paprikát tarthat a kezében. Ezt látva máris vásárolni támad kedvünk. Ugye?
Államilag ellenőrzött, magyar paprika. Mi kellhet még?
A paprikamarketing csúcsának azonban a következő esetet tartjuk. A minimális design jegyében tervezett dobozon a kék alapszín és a paprika pirosa dominál. Az egyik oldalon a termék államilag ellenőrzött voltáról biztosítanak minket, a másik pedig a nemzeti érzelmekre apellál: A fogyasszon magyar paprikát! felirat mögött megjelenik két tipikusan magyar, paprikás fogás is, amik valószínűleg halászlét és pörköltet ábrázolnak.
A hazaszeretetre és a helyi értékek védelmére való felhívás nem is lehetne aktuálisabb. Ez valóban olyasmi, amit mi örömmel közvetítünk. Érdekes látni, hogy sok évtizeddel ezelőtt is éltek azzal a fogással, amit termelőként és forgalmazóként mi is (és ma is) gyakran megfogalmazunk.
Ui: Fogyasszon magyar paprikát! 😉
Tetszett a cikk? Ha szeretne még paprikás és fűszeres témában, heti rendszerességgel cikket olvasni, hírt kapni az ÚJ paprika elkészültéről, iratkozzon fel hírlevelünkre. Feliratkozás után letöltheti Fűszerpaprika Kisokosunkat.