Augusztus utolsó napjaiban, miközben a költöző madarak az útra, mi pedig a szüretre készülődünk, az iskolakezdés is egyre közelebbről „fenyeget”. Ebből az alkalomból röviden ismertetjük az oktatás és egy múzeum általános összefüggéseit, illetve előhozakodunk saját ötleteinkkel. Bár heti körlevelünk elsődleges címzettjei most az iskolák, remélhetőleg minden kedves feliratkozó új tapasztalatokra tehet majd szert. És közvetítheti ajánlatainkat ismerőseinek! 😉
A múzeum mint a tudomány csendes, poros szentélye mára már túlhaladott hasonlat. Egy rideg kiállítótér, ahol beszélni, enni-inni és a tárgyakhoz nyúlni szigorúan tilos, természetesen nem lesz vonzó célpont a fiatal korosztály számára. Márpedig a múzeum alapvető látogatóit az iskolai csoportok jelentik. Hogyan érhetjük tehát el, hogy mindkét fél elégedett legyen?
Georg E. Hein kortárs amerikai múzeumpedagógus híressé vált megállapítása szerint a múzeumok mindig tanítanak. Hein műveinek gyakran visszatérő fogalmai az interaktivitás és a felfedezve tanulás, melyek tulajdonképpen már sűrítve tartalmazzák a múzeumpedagógia lényegét. Napjainkban már nem is készül úgy új kiállítás, hogy alkotói ne figyelnének az oktatásban való hasznosíthatóság szempontjára.
A Röszkei Paprika Múzeum is kidolgozta saját múzeumpedagógiai csomagját, mely tematikus csoportokba sorolja a foglalkozásokat, a kapcsolódó tantárgy és a befogadó korosztály szempontjából. Múzeumunk különleges helyzetből indul, hiszen a kiállítás mellett a paprikafeldolgozó-üzem is számos izgalmas foglalkozás alapja lehet.
A legkisebbeket például Paprika Jancsi meséjével várjuk, a történet megjelenítése és fel/átdolgozása természetesen adott. A nagyobbaknak szívesen összefoglaljuk – mondjuk, egy rendhagyó történelem, néprajz vagy honismeretóra keretében – hogy mit is jelentett a paprika a népi gyógyászat szempontjából, hogyan került hozzánk az Újvilágból vagy milyen ételekhez használták elődeink. Közben egy-két receptet is kipróbálhatunk! Az iskolások minden korosztálya megismerkedhet olyan helytörténeti témákkal, mint például a kolostori kertek, a bolgárkertészek vagy Bálint Sándor és Szent-Györgyi Albert munkássága. Egy természetismeret vagy biológiaórát szintén felejthetetlenné tehet a növények fejlődését bemutató foglalkozásunk. Egy gyerekcsoport közreműködése a palántázás, növényápolás vagy szedés során igazi interaktív tapasztalat lehet. Továbbá az ügyesebb kezűekkel létrehozhatunk saját kalocsai ornamentikát, az érettségi előtt álló korosztállyal pedig elbeszélgethetünk róla, mit is jelent a paprika a magyar identitás szempontjából.
A foglalkozások részletes listájáért és a kapcsolódó árajánlatokért, kérjük, lépjenek kapcsolatba a Múzeummal! A csoportokat egész évben szeretettel várjuk, és kellemes új tanévet kívánunk!
Tetszett a cikk? Ha szeretne még paprikás és fűszeres témában, heti rendszerességgel cikket olvasni, hírt kapni az ÚJ paprika elkészültéről, iratkozzon fel hírlevelünkre. Feliratkozás után letöltheti Fűszerpaprika Kisokosunkat.