Az iskolakezdés, pontosabban az iskola folytatása talán sosem volt még olyan frekventált téma, mint 2020-ban. Az elmúlt egy hónapban az „iskolakezdés” és a „koronavírus” kifejezések visszhangzottak a médiában, a szakmai fórumokon és a magánbeszélgetésekben. Felmerül a kérdés, hogy a klasszikus értelemben vett pedagógia válságos időszakában milyen lehetőségekkel számolhat a múzeumpedagógia?
A múzeumpedagógia általában és a legkevésbé sem általános helyzetben
A múzeumpedagógia – mint a közgyűjtemények és a közoktatás találkozása – egyáltalán nem új keletű jelenség. Magyarországon az 1970-es évektől vált jellemzővé a tanórák külső helyszíneken való megtartása, a múzeumok köznevelésben való aktívabb részvétele. A területhez később az élményszerűség és az interaktivitás fogalmai kötődtek. A kézbe vehető, esetenként kipróbálható úgynevezett demonstrációs tárgyak komoly benyomást gyakoroltak az ifjú résztvevőkre. Egyszerre ismertették meg őket örökségük, identitásuk fontos elemeivel és mélyítették el az iskolai órákon tanultakat.
Idén azonban, mint az élet oly sok más területe, a múzeumpedagógia gyakorlata is megváltozott. A tömeges rendezvények kerülése és a kötelező távolságtartás miatt a múzeumi órákra is alternatív megoldást kellett találni. Ahogy az iskolai oktatás, a múzeumpedagógia is a virtuális térbe költözött: A legtöbb intézmény online előadásokkal, letölthető játékokkal és feladatlapokkal igyekezett továbbra is biztosítani az oktatást.
A szakterület kiemelt eseménye – az idén szeptember 28-án esedékes múzeumpedagógiai évnyitó – is csak szűk körben, a nagyközönség számára webkamerákon keresztül valósul meg.
Lehetőségek a PaprikaMolnárnál
Sajátos helyzete miatt a Röszkei Paprika Park egy múzeumpedagógiai foglalkozás megszervezésénél most előnnyel indul. A kültéri helyszín használata és a kötelező védőtávolság tartása mellett látogatásunk most is megoldható. A piros paprikatermések utóérlelése, a szárító zümmögése és a malom működése az év leglátványosabb időszakát garantálják. A szegedi vagy környékbeli gyermekek egy röszkei kirándulással képet kaphatnak a paprikás örökségről, lokális identitásuk egyik legmeghatározóbb eleméről.
Az érdeklődőknek kidolgozott múzeumpedagógiai foglalkozásainkról sem kell lemondaniuk. Amennyiben igény van rá, az adott korosztály igényeihez és az aktuális tananyaghoz igazított játékos feladatlapok összeállítását vállaljuk. Hogy mit is kínálunk? A repertoárunkban szerepel Paprika Jancsi, Kolumbusz útja és a nagy földrajzi felfedezések, a paprika és sok más amerikai növény Európába érkezése. A száraz paprikahüvelyek és a vörös törött paprika használatával számos kézműves foglalkozást ajánlunk. Mesélünk arról, hogyan fonódik össze a fűszer és Szeged története, és hogy nagy tudósaink – Szent-Györgyi Alberttől Bálint Sándorig – milyen felfedezéseket tettek a paprikához kapcsolódóan.
Érdeklődés esetén állunk rendelkezésükre! Szívesen kapcsolódunk be az oktatásba, ezekben a rendkívüli időkben is.
Tetszett a cikk? Ha szeretne még paprikás és fűszeres témában, heti rendszerességgel cikket olvasni, hírt kapni az ÚJ paprika elkészültéről, iratkozzon fel hírlevelünkre. Feliratkozás után letöltheti Fűszerpaprika Kisokosunkat.