A kecskeméti székhelyű Univer Product Zrt. két terméke – a fent említett Piros Arany és Erős Pista – évtizedek óta a hazai gasztronómia nélkülözhetetlen elemei. Elismertségük és népszerűségük nem csak Magyarországon általános, hiszen legjelentősebb márkázott exporttermékeink közé tartoznak. Ebben a bejegyzésben egy kicsit közelebbről is megismerkedünk velük!
A Piros Arany és az Erős Pista története
Hagyomány, érték, esztétikum. A darált paprikából készült termékeknek már a neve is sugallja mindezt. Mióta is? Idén 60 éve, hiszen az Univer repertoárjában 1963-ban jelent meg először a Piros Arany.
A cég, amely kizárólag magyar alapanyagokkal dolgozik és paprikatermelői is Kecskemét körülbelül 80 km-es körzetéből kerülnek ki, a paprikakrém megalkotásakor is egy hazai hagyományból indult ki. Mint ahogy az online platformokon is hangsúlyozzák, a paprikatermelés eredetileg családi közösségekben folyt az alföldi tájkörzetekben. A 19-20. század fordulóján a paprika szárítása és őrlése mellett egy másfajta tartósítási módszer is felbukkant. Darálmány formájában, sóval összekeverve tették el télire a nyers paprikát és alkalmanként húsok ízesítésére használták.
Az 1960-as évek közepén – a Piros Arany sikere után – az Univer Product az Erős Pista gyártásának is nekifogott. A jellegzetes díszítésű üveg hamarosan az éttermek asztalainak olyan magától értetődő kiegészítőjévé vált mint a só- és a borstartó.
Összetétel, felhasználás, hazai és nemzetközi sikerek
A két paprikakrém közötti különbséget valószínűleg mindenki ismeri, aki otthonosan mozog a konyhában. A Piros Arany homogén krémként tör elő a tubusból, nyers fűszer- és pritaminpaprikából készült. Adalékanyagok nélkül biztosítja a paprika eredeti ízét és színét. Hidegtálak kiváló dekorációja, de pörköltalapok összeállításához is megfelel. Édes és csípős változatban is létezik, ezzel szemben az Erős Pista mindig csípős. A durva darálású terméket főként levesek és főételek utóízesítésére használják.
Mindkét termék megtalálható a Magyarország hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági és élelmiszeripari termékeit tartalmazó „Hagyományok – Ízek – Régiók” gyűjteményben. Rendszeresen exportálják őket többek között Csehországba, Németországba, Lengyelországba és az Egyesült Államokba is.
2016 óta mindkét termék felvételt nyert a hungarikumok közé. A paprikatermelőknek gyakran már a második, harmadik generációja működik közre az ételízesítők létrehozásában. A magyar termőterületekről származó alapanyagok és a termékek hazai gasztronómiában elfoglalt jelentős helye mindenképpen jelzi, hogy a paprikakészítmények méltók a megőrzésre.
Még több részlet A szögedi paprika című könyvben!
Szívesen megtudnád, milyen történetek állnak a minőségi termékek mögött? A fűszerpaprika fogyasztása során az őrlemény múltját is megízlelnéd? Webáruházunk kínálata nem létezhetne a Molnár Anita könyvében vázolt folyamatok nélkül. A szögedi paprika című kötetben kontinenseken átívelő kereskedelemről, szántóföldi munkáról, malomipari fejlesztésekről, Szeged múltjáról és a magyar paprika jövőjéről esik szó.
Megújult a Paprikamolnár webáruháza. Több termék, szebb csomagolások, könnyebb kereshetőség: www.paprikawebaruhaz.hu
Tetszett a cikk? Ha szeretne még paprikás és fűszeres témában, heti rendszerességgel cikket olvasni, hírt kapni az ÚJ paprika elkészültéről, iratkozzon fel hírlevelünkre. Feliratkozás után letöltheti Fűszerpaprika Kisokosunkat.